Circles I, Jonas Englert, 2019
Video Installation
7-channel, Found Footage, 4:3, mute
»Circles I« (Erweiterter Titel: »Circles of Bodily Synchronization of a Political Nature in the Pre-Digital Moving Image I«) ist eine Videoarbeit, die unter Rückgriff auf historisches prä-digitales Bewegtbild versucht, das, was landläufig als Zeitgeschichte verstanden wird, als Historie zwischenmenschlicher Begegnung zu erzählen. Dabei wird die leibliche Berührung als deren verbindlichstes Konstitut gedacht. Berühren heißt, berührt zu werden und die Berührung als solche vermag selbst durch die repräsentativste Oberfläche propagandistischer Inszenierung zu schimmern. In »Circles I« sind Personen des öffentlichen Lebens ewig kreisend über den zwischenmenschlichen (Haut-)Kontakt miteinander verkettet. Die Videocollage demontiert dokumentarisch festgehaltene Szenen politischer Begegnungen vor dem Hintergrund des Bedeutungsspektrums der Geschehnisse der beiden Weltkriege (und darüber hinaus) zu einem Rhizom zwischenmenschlicher Berührung, choreografiert einen Reigen von Kreisen, die miteinander korrespondieren.
»Circles I« (Extended title: »Circles of Bodily Synchronization of a Political Nature in the Pre-Digital Moving Image I«) draws on historic pre-digital film material and attempts to tell what is commonly understood as contemporary history as a history of interpersonal encounters. In the multi-channel video installation, physical contact functions as the most binding institute — for touching means to be touched, and touch as such can shimmer even through the most representative surface of propagandistic staging. In »Circles I«, public figures connect in ever circling chain-like circles through interpersonal (skin) contact. The video collage dismantles documentary scenes of political encounters against the background of the events of both world wars and beyond into a rhizome of interpersonal contact, choreographs a round dance of multiple circles of touch, that interplay with each other.
Circles II, Jonas Englert, 2019
Diagram
Print on silk-screen film, Light box
»Circles II« (Erweiterter Titel: Circles of Bodily Synchronization of a Political Nature in the Pre-Digital Moving Image II) versteht sich als diagrammatisches Pendant zu »Circles I«. In ihm soll die wesenseigene Struktur menschlich-politischer Berührungen hervortreten. Daher setzt sich »Circles II« — basierend auf den Parametern Individuum, Raum und Zeit — mit der Ästhetik des Faktischen, der Potenzialität und der Kontingenz auseinander, einer prozesshaften, investigativ datenorientierten Ästhetik.
»Circles II« (Extended title: »Circles of Bodily Synchronization of a Political Nature in the Pre-Digital Moving Image II«) understands itself as diagrammatic counterpart of »Circles I«, intending to render visible the very structure of political human touch based on individual person, space and time. »Circles II« therefore focuses on aesthetics of factuality, potentiality and contigency, a rather process-related, investigative and data-oriented aesthetic.
Concept, Editing, Realization, Production: Jonas Englert; Historical Research, Medial Research, Archival Work: Jonas Englert, Natanaël Lienhard, Francesco Colli; Construction: Jonas Englert, Alan Favela, Paul Pape; Thanks to Anita Beckers, Heiner Blum, Wolfgang Brehm, Herbert Brunner, Johan Grimonprez, Ramona Heinlein, Guido Hettinger, Norman Hildebrandt, Jana Ilieva, Hannes Karnick, Philipp Kühne, Stefan Kulesza, Daniela Lewin, Franziska Nori, Rotraut Pape, Ferdinand Paul, Juliane Rebentisch, Michael Schech, Sonja Roos, Peter Waldner, Ivo Wessel, Peter Wöste and Nina Wood.
»Circles I« was funded by HessenFilm.
Images:
1-3: »Circles I«: Installation Views: Gallery Kornfeld, Photos: Elias Michael
4-7: »Circles I«: Video Stills
8-9: »Circles II«: Installation Views: Ebene B1, Photos: Elias Michael