Anhand des Präludiums in f-Moll (BWV 857) dekonstruiert die Arbeit »Praeludium« den noch immer anhaltenden Einfluss des Werks Johann Sebastian Bachs auf das ästhetische Empfinden des globalen Nordens. Die Arbeit zeigt Jacob Bussmanns Gesicht und Hände das Stück aus dem »Wohltemperierten Clavier« auf einer Orgel spielen. Sowohl das Bild als auch der Ton sind bis zum beinahen Stillstand verlangsamt, sodass ein Tableau vivant zwischen Fotografie und Bewegtbild entsteht und der Ton mitunter im niederfrequenten Bereich bis hin zum Infraschall zu hören ist.

By means of the prelude in F minor (BWV 857) the work »Praeludium« deconstructs the still persistent impact of Johann Sebastian Bach’s oeuvre on the global north’s aesthetic sensation. The work shows Jacob Bussmann‘s face and hands playing the prelude from »The Well-Tempered Clavier« on an organ. The image as well as the sound are slowed down to their almost stillstand, both creating a Tableau vivant between photography and moving image and a sound audible within low-frequency range and even infrasound.

Concept, Direction, Production, Realization: Jonas Englert; Pipe Organ, Performer: Jacob Bussmann; Camera, Assistant: Ferdinand Paul; Sound: Alberto Cribeiro Santalla; Thanks to Heiner Blum, Anita Beckers, Christian Kaufmann, Carsten Schwöbel, Andrea Braunberger-Myers, Alexander Paul Englert, Doug Laurent, Pola Sell, Jana Ilieva, Michael Torunsky, Francesco Colli, Barbara Englert and Markus Berger.